RO
– – – – –
bd. Stefan cel Mare si Sfint, 2011
În lucrarea mea sunt interesat de forţele şi procesele ce modelează spaţiul public în fostele ţări socialiste şi în Moldova în special. Bulevardul Şefan cel Mare şi Sfânt, care astăzi este principalul bulevard din Chişinău, constituie tema unui proiect de cercetare, prin care doresc să relev numele anterioare pe care le-a avut această stradă în trecut, dezvăluind astfel mecanismele din trecut şi din prezent care determină procesul de scriere a istoriei. Numele de Ştefan cel Mare şi Sfânt a fost atribuit acestei străzi în 1990, când Republica Moldova a devenit un stat independent după căderea Uniunii Sovietice. În cadrul cercetării mele, am aflat că în trecut această stradă şi-a schimbat numele de şapte ori, schimbări operate sub diverse regimuri în trecut.
Prin instalarea pe faţada Primăriei Chişinău a numelor istorice ale străzii alături de numele actual, îmi exprim îngrijorarea că noi discursuri istorice sunt construite peste cele vechi, sfârşind astfel posibilitatea unei discuţii publice despre diversele subiecte legate de trecutul nostru.
Panoul instalat cu numele istorice ale străzii a fost demontat de către administraţia oraşului trei luni mai târziu.
bd. Stefan cel Mare si Sfint, 2011
video: 15’10’’
EN
– – – – –
bd. Stefan cel Mare si Sfint, 2011
In my work I am interested in the forces and in the processes that shape public space in the former socialist countries and in Moldova particularly. Stefan cel Mare si Sfint Boulevard, which stands today for the main boulevard in Chisinau, is a research project through which I would like to reveal the names that this particular street had in the past, thus unveiling the past and present mechanisms that stay behind the process of writing the history. The name of Stefan cel Mare si Sfînt was attributed to this street in 1990, when Republic of Moldova became an independent state after the fall of the Soviet Union. In the process of research I found out that this particular street has changed its name at least seven times, changes that were operated under different regimes in the past.
By installing on the façade of the Chisinau city hall the historical names next to the current name of the street I express my concern for the fact that new historical narratives are built upon the old ones, while the latter are being erased as if they represented a treat for the previous ones, thus bringing to an end a possible public discussion about various issues related to our past.
Vladimir Us
Placa instalată cu denumirile istorice ale străzii a fost demontată trei luni mai tirziu de către administrația orașului / The installed plate with historical street names on it was removed by the city administration three months later
Vladimire, special pentru tine (cam minutul 12-15):
http://www.protv.md/stiri/jurnale-de-stiri/stirile-pro-tv-cu-angela-gonta-09-11-11.html
o placuta din perioada sovietica poate fi vazuta aici: https://chisineu.files.wordpress.com/2012/01/pr_lenin_placuta_web.jpg
si inca una aici: https://chisineu.files.wordpress.com/2012/01/img_5576_web.jpg
drept raspuns la Alexandru Culiuc (#16): http://www.culiuc.com/archives/2011/12/stefan_cel_mare_typography.phtml
(cu riscul ca sa ma repet)
alexandru, ma bucur ca la finalul comentariului tau esti deacord ca scopul acestei interventii a fost atins, tot aici completez pentru ca sa devina clar, proiectul meu este un proiect de arta si a avut anume acest scop – de a atrage atentia cetatenilor asupra unui anumit subiect (deci nu incerca sa reduci contributia mea la partea executiva, o sa revin mai jos si la acest capitol).
partea de design – sa o faca designerii (lucrarea mea se deosebeste esential de a lui Topal. mai repet odata, cu ocazia acestei discutii l-am cunoscut si eu (virtual), si am aflat de propunerea lui (deci acuzatiile tale nu au nici un fundament), dar nu vad nici o problema de suprapunere, pentru ca Topal are un proiect de design (vezi te rog argumentele lui – el vorbeste de executie) si eu nu).
partea istorica – e datoria istoricilor sa se ocupe de asta (anterior le-am lansat si lor o invitatie)
astfel, in acest caz concret eu nu ma pozitionez nici ca designer si nici ca istoric, chiar daca tu incerci sa ma pui intr-un cadru anume (evident, lucrurile sint complexe si un proiect ca acesta, dus pina la capat ar trebui sa prevada participarea istoricilor si designerilor si altor specialisti, dar in primul rind a cetatenilor).
eu mi-am propus un scop foarte concret – sa pun in evidenta mecanismul de exercitare a puterii, si care rescrie istoria (in acest scop am ales primaria, pentru ca este institutia care pune in functiune acest mecanism). atit.
referitor la infrumusetarea orasului: in cazul de fata nu ma intereseaza sa ‘infrumusetez’ orasul in sensul in care acesta sa devina o ‘frumusata’, si cu atit mai putin ma intereseaza sa creez imagini vandabile, care sa atraga investitorii cu bani. eu sint interesat sa produc situatii noi, care au sens.
partea executiva a panoului (nu am afirmat nicaieri ca este ideala sau ca-i o propunere care trebuie urmata intocmai): trebuie sa spun ca modalitatea de lucru a unor artisti poate sa nu placa tuturor, este normal, astfel incit pentru unii lucrarile sa ‘uriteasca’, iar pentru altii – sa ‘infrumuseteze’ peretii casei. nu m-a interesat sa infrumusetez acest oras in aceeasi masura in care nu m-a interesat sa-l uritesc, chiar daca este si asta o categorie a esteticului.
in primul rind m-am orientat la un model existent al placutelor, cel pe care il avem noi in chisinau (contur albastru pe fon alb), m-a interesat sa integrez cit mai bine placuta in sistemul de afisaj existent (deci, nu m-a interesat in nici un moment sa se deosebeasca interventia de altele din jur si de semnele oficiale instalate pe strada).
intr-al doilea rind, in lipsa unor materiale despre placutele pe care le-a avut chisinaul pina in prezent (cu exceptia perioadei sovietice: https://chisineu.files.wordpress.com/2012/01/pr_lenin_placuta_web.jpg nu am dat de altele), deci nu am avut o sursa credibila pe care sa o folosesc ca model.
intr-al treilea rind, intentia mea initiala a fost alta, dar asta-i un capitol aparte la care pote voi reveni in viitor (pentru ca pentru realizarea intentiei mele se cere de intreprins o cercetare aparte, care ar permite identificarea placutelor originale din toate perioadele).
si pentru ca tu esti foarte critic fata de executia placutei o sa fiu si eu critic fata de modalitatea de abordare a problemei pe care o utilizezi tu.
din pacate se vede foarte bine ca pe tine nu designul te intereseaza (aici sint deacord cu cele 10%), dar marketing-ul de tip neoliberal, pentru ca incerci sa insisti asupra faptului ca la rezolvarea unei probleme de ordin social trebuie sa avem o structura competitiva si nu una colectiva, de constientizare (tu consideri ca exista un autor anume al ideii, cui ea ii apartine?), gresesti, este o problema care atinge mult mai multa lume, mai putin pe tine (pentru ca ceea ce faci tu este sa lansezi o discutie pe o cu totul alta pista, care mai putin ma preocupa pe mine la moment (si anume cum actiunile celor aflati la putere se rasfring asupra spatiului public)). altfel spus, prin discutia lansata de tine tu deturnezi o idee spre ceva ce iti convine mai mult tine.
mai mult, problema spatiului public ma preocupa nu din aprilie 2011, deci tine cont ca in acest sens se lucreaza de mai mult timp deja.
eu mi-am expus argumentele cu un sigur scop, ca sa intelegi ca am avut o cu totul alta intentie, astfel te invit sa continuam discutia aici: https://chisineu.wordpress.com/2012/01/06/bd-stefan/, unde eu incerc sa argumentez de ce nu este cazul sa preluam aceleasi metode de ‘radiere intentionata’ a istoriei din memoria colectiva cum au facut-o sovieticii si altii pina la ei.