RO / Chișinău – orașul unde nimic nu durează

Am auzit despre Teatrul Spălătorie cu mult înainte să mă mut în Moldova. Intrigată, vara trecută căutam piese moldovenești de teatru absurd (e chiar genul meu, sau cum se spune în franceză, „mon dada”), iar Teatrul Spălătorie mi-a fost recomandat de mai multe ori. Site-ul lor, centrat pe o singură imagine promoțională care spunea „Acel moment când ești Adibas și visezi să devii Adidas”, deja mă făcea să râd în hohote. Am aflat ulterior că, mai mult decât un teatru absurd, era mai presus de toate, un loc foarte politic unde se puneau în scenă liber piese feministe și LGBTQIA+. Mi s-a mai spus că locul includea și un bar unde se putea asculta muzică alternativă care aduna tineri. Subversiv și distractiv, ar fi trebuit fără îndoială să fie locul meu preferat din Chișinău.

Odată ce am ajuns în Moldova mă lovise o singură dată sentimentul de decepție, când am aflat vestea că acel loc fusese închis de mulți ani. Asta nu înseamnă însă că aventura Teatrului Spălătorie s-a încheiat, trupa a ales să emigreze în Germania, în principal din motive economice și din cauza epuizării. Am înțeles cu timpul că acest lucru este foarte frecvent aici. Oamenii pleacă. Nu este o problemă necunoscută pentru Moldova și se pare că mulți oameni din jurul meu au avut cel puțin o experiență de emigrare sau gânduri în acest sens. Și pare să existe o sabie a lui Damocles deasupra relațiilor interpersonale care dainuie mereu. Eu însumi sunt aici pentru o perioadă scurtă. Dar cuvintele lui Nicoleta Esinencu, dramaturgă și fondatoare a Teatrului Spălătorie, continuă să mă pună pe gânduri, deoarece a mărturisit că „Nu poate fi totul bine în țara în care trăim” și că „e mai bine să pleci la timp decât să te îneci”.

Mă întreb de ce am această senzație foarte încăpățânată că nimic nu durează în Chișinău. Este foarte surprinzător pentru mine să am această impresie despre prima capitală în care trăiesc. Vin dintr-o zonă rurală și orașul cel mai apropiat pare mai mult a fi un „oraș-fantomă” în comparație cu Chișinău (desigur, fără aceasta atmosferă specială și puțin înspăimântătoare post-sovietică). Vorbim despre un oraș unde nu este nimic de făcut, mai ales cultural, și unde există de zeci de ani o panică continuă cu privire la desertificarea masivă a centrului orașului și închiderea pe rând a principalelor magazine. Dar orașul meu natal nu are prea multe ambiții: este un oraș rural pe care politicienii l-au abandonat, deci nu există prea multe de așteptat. Prin urmare, ce se așteaptă de la o capitală? Chișinău are toate caracteristicile unui oraș mare, cu reclamele proliferând, troleibuze aglomerate, lanțurile de magazine și o strada principală plină de viață. Oamenii sunt în forță, sunt aici, viața este vizibilă. Așa că de ce am impresia că tot ce contează cu adevărat nu durează în Chișinău?

Este posibil să fie pentru că sunt conectată cu sfera culturii și artei independente și pentru că bula din care provin afectează percepțiile mele? Chiar cred asta pentru că, odată ce mi-am transpus condiția de lucrător cultural din Franța în Moldova, mintea mea este constant încețoșată de întrebări și îngrijorări. Într-adevăr, nu pot să nu mă întreb cum pot rezista lucrătorii culturali independenți în contextul specific al Chișinăului. Nu mă înțelegeți greșit, știu mulți oameni care continuă să mențină vie scena culturală a Chișinăului (și plină de viață), dar, așa cum a demonstrat povestea Teatrului Spălătorie, cred că este foarte complicat să faci o inițiativă culturală sustenabilă aici și să fii consecvent cu ea. Iar asta necesită resurse considerabile și lucrători culturali dispuși să rămână indiferent de orice, chiar dacă asta înseamnă să își sacrifice o parte din ei înșiși, și nu sunt sigur că Chișinăul își poate permite această combinație specifică. Nu pare nici că primăria sau statul sunt foarte prezenți sau interesați, în afara locurilor culturale foarte instituționalizate precum Teatrul Mihai Eminescu sau Muzeul Național de Artă. Chiar și Casa Zemstvei, care a fost, în ultimul deceniu, un frumos exemplu de succes în ceea ce privește uniunea lucrătorilor culturali și activismul concret pentru independența culturii, pare să opereze sub aceeași sabie a lui Damocles, cu funcționarea sa bazată pe proiecte. „Totul ar putea să se încheie într-un an, nu putem ști sigur” mi s-a spus. Casa Zemstvei pare să fi găsit un sistem mai bun decât Teatrul Spălătorie prin finanțări (în mare parte străine, aș vrea să subliniez) care le permite să propună acces gratuit la toate activitățile lor și care nu include presiunea de a menține o afacere rentabilă pe lângă, dar cu toate astea totul se simte foarte precar. Este ca și cum sectorul cultural independent n-ar putea să se bazeze nici măcar pe sprijinul local, în propriul său oraș.

Recent m-am interesat și de istoria cinemaului Gaudeamus, deoarece este un alt exemplu de loc cultural în Chișinău care a fost închis, demolat și aproape șters din istoria orașului. Cu toate acestea, știu că acesta este un caz diferit, deoarece a fost un loc cultural deținut de stat în perioada sovietică și a avut un rol important în propagandă iar el pur și simplu nu a supraviețuit schimbării economice și nu s-a adaptat la sistemul capitalist. Dar cine poate? Cine, în sectorul cultural independent, poate face acest lucru? Nu cu toții încercăm să navigăm prin crizele continue din cadrul sistemului capitalist? Pentru că, dacă înlăturăm locurile culturale sovietice, în cele din urmă, tot infrastructurile de stat au prioritate în această nouă organizare. Nu găsesc asta anormal sau ciudat, cu toate că este puțin elitar, dar adaugă la acel sentiment general de nesiguranță știind că acest stat nu este stabil de mult timp.

Personal cred că eram deja conștientă de cât de dificilă și instabilă este lumea culturală și asociativă. Am lucrat în această zonă în Bordeaux și îmi amintesc foarte bine cât de descurajant este uneori (să zicem tot timpul, de fapt), dar totuși percepeam mai multe speranțe pentru cultura din acel oraș. Poate că noi, lucrătorii culturali francezi, suntem mai puțin afectați de sărăcie, de lipsa de public și de indiferența generală. Am avut norocul că asociația pentru care am lucrat nu lucra complet singură și am fost înconjurat de inițiative minunate și dinamice la care am putut conta pentru sfaturi și inspirație. M-am gândit că, prin urmare, riscurile ar putea fi mai mici pentru noi: știm că dacă nu mai putem, dacă trebuie să ne oprim, alți oameni vor face cultura să strălucească în orașul nostru. Nu știu dacă lucrătorii culturali de aici beneficiază de o astfel de liniște sufletească și sprijin. Pentru că uneori, chiar simțim că totul ar putea să se oprească într-o clipită. Este destul de rău să mărturisesc asta, dar cred că lucrurile sunt mai bune în altă parte, că iarba este mai verde în afara Moldovei, altfel Teatrul Spălătorie nu ar fi trebuit să emigreze. Dar cred și că pentru Moldova merită să lupți, dacă te consideri suficient de puternic pentru a conduce această bătălie. În orice caz, totul va rămâne precar aici, cultura, viața și relațiile. Și, până la urmă, știu că nu voi rămâne nici eu mult timp în Chișinău, generând astfel și eu o anumită inconsistență.